torsdag 5 juli 2012

Medaljchans bland blommor

Blåklockan hamnar bland de tre första favoriterna för mig. Och nu är det deras tid.




Då jag var liten hade jag en bok, som hette blomgubbarna. Den handlade om hur man "gör så att blommorna blommar".


Som synes, har jag kvar den än. Hos blomgubbarna göt de blomklockorna och sedan körde de ut dem på ängen. Skalbaggar och myror fick hjälpa till att dra vagnarna med klockorna. Sedan hängdes klockorna upp och blomgubbarna reste stänglarna. Jag tänker på det varje gång jag ser blåklockor.










Visst gör blomgubbarna ett fint jobb varje år.  Färgen och formen är perfekt.






3 kommentarer:

  1. Vilken söt historia. Har du tagit fotona i din trädgård? Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar bok och vilken söt berättelse :)
    Blåklockorna tillhör mina favoriter också... så ljuvliga - både de stora och de små...
    Tänk så bra det känns när man läser att man är efterfrågad... tack Lavendia :)
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Jodå... fjällskivlingarna kan vara tidiga - beror mycket på vädret. Kan se "min" från köksfönstret där jag sitter och den har vuxit lite - bild kommer :)

    SvaraRadera