lördag 21 juli 2012

Inga häxor i släkten...





Vad jag vet, har vi inga häxor i släkten.
Men ibland känner jag mig som en.
Av misstag har jag odlat mystiska saker.



Förra året var det bolmört, som man inte vill ha i trädgården. Men de frökapslar jag hittade, var väldigt vackra, som små prinsesskronor på stjälkar. Växte på en sandslänt i Grekland.


Ett år var det Spikklubba. Fröna såg kul ut och de växte på en soptomt på Samos.




Och i år, har jag de här i krukor. Det är ingen fågel som släppt frön, för de står i växthus. Jag har rådfrågat en kunnig. Han sa att det jag tycker det liknar, har matta blad. De här har blanka. Det jag trodde det skulle bli, var Jakaranda, men det ser jag att det inte är. Fröna kommer från Madeira. De får växa tills de visar vad de är för några.



Det här vet jag precis vad det är. För flera år sedan, tog jag nypon från Vresrosor och sådde. Det tog tid, men nu blommar det en häck av Vresrosor på tre sidor av vår sommarstuga.






3 kommentarer:

  1. Vad kul att du testar och så olika saker. Det blir spännande att se vad resultatet blir. Du lyckas ju få allting att växa. Du har kanske lite häxgener ändå, och det tycker jag man ska se som något positivt. Kram

    SvaraRadera
  2. Alltid kul med okända frön... du lyckas ju bra :) Tur att du inte var med då på 15-1600-talet... du kanske hade blivit bränd på bål... ojojoj!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Nä men käre kompis, inte är du en häxa! Nej,nej...det finns inte mycket "häxtag" i denna kvinna. Men att du har "tusen"...olika små krukor med en en massa grönt som kommer upp...det VET jag. Sen vet jag att du är en hejare på att plocka med små frön m.m. var helst du är i världen. "Det ska bli så intressant att se om det blir något" och ta mig attan, om några veckor börjar de visa sig något litet, litet grönt. Då vet jag EN som blir LYCKLIG! Det är min kompis i ett litet nötskal. Sedan att hon har ett hjärta som rymmer så mycket annat också. Men de fattar ni säkert ni som läser här inne.
    Vink vink vännen....nu blev du paff?????? ....*fniss*....

    SvaraRadera