tisdag 16 april 2013

Det som göms under snön....



Första vårdagarna här. Fåglarna kvittrar. Det porlar i bäckar.
Mullvadar och sorkar har vaknat till liv och har en väldig energi när de gräver.
Andra högar, både nya och gamla, finns överallt. Ibland är det knappt två decimeter mellan högarna. Har folk inte hört talas om bajspåsar? Usch!





På trädgårdsmässan köpte jag jordgubbsplantor. Ananas- respektive hallonjordgubbar. De ska väl smaka ananas och hallon. Kul att prova, men egentligen är jordgubbssmaken god i sig själv.




Jag söker med ljus och lykta efter jordgubbshallon. Och vitsen med dom är, att de liknar hallon, men är stora som jordgubbar (i motsats till hallonjordgubbarna). 
Tydligen är inte smaken en alldeles särskild upplevelse, men de som har busken tycker om sina bär.

Dessutom har jag blivit besatt av att få tag i Hjärtnötsträd. Släkt med valnöt, men har hjärtformade nötter.
Båda dessa objekt har jag sett i danska program, så de är tydligen vanligare där. Men nu har jag hittat en plantskola, som KANSKE kan få hem till mig.



Tomatplantorna jag köpte på trädgårdsmässan blommar redan.




2 kommentarer:

  1. Det blev ju bra med mobiltelefonen - kul att prova sig fram :)
    Hallonjordgubbar... jordgubbshallon och hjärtnötsträd - oj... nu blir det till att googla!
    Fina tomatblommor - tänk, snart har du egna tomater :)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Hjärtnötsträd låter kul. Ja, det gjorde de andra växterna också som du berättade om. Du är en mästare på att leta reda på och skaffa ovanliga växter. Vilken tur jag har som kan läsa och se allt sånt i din blogg, för här hos mig trivs nästan bara ogräs. Ha en solig och fin tisdag.

    SvaraRadera