lördag 20 april 2013

Rymliga fickor



När vi är ute och reser, kan det hända att jag snubblar till. Och vips ligger det en liten stickling eller frö i min ficka.

Då vi var i Skottland i höstas hände det.

Fläckmalva heter den, som plötsligt låg i fickan som en liten stjälk.

Idag slog blomman ut. Den är ju släkt med de som är vanliga hos oss som krukväxter.


På Madeira , på en skräptomt, hittade jag frön från en annan malva. Stormalva.

Skräptomter/ödetomter är idealiska platser. Dels gör det inget om man tar sig en liten bit och dels brukar det vara tåliga växter. Min Stormalva har blivit stor, drygt en meter, men den blommar inte än.


Spikklubban kom till mig som frön från Samos - också från en skräptomt. Den sår jag på nytt varje år och har inte lyckats övervintra plantorna. Spikklubba är giftig och kan orsaka hallucinationer, men jag tittar bara på den.
Men det kan bli ännu giftigare. Jag såg inte blomman, men jag tyckte de här frökapslarna var fina - som prinsesskronor på stjälk.

Det blev Bolmört, som är jättegiftig. Den tog jag bort, även om jag tyckte den var vacker. Bolmört  som finns hos oss, är smutsbruna inne i blomman, där denna är grön.

Ricin ser man ofta, även i svenska trädgårdar. Den är också jättegiftig. Det var det som skickades till Obama i dagarna. Och KGB dödade 1978 en bulgarisk av hoppare med en paraplykrycka som var doppad i ricin.
Det är konstigt att man ser den så pass ofta.
Det finns förstås mängder med andra giftiga växter också. Jag tror inte vitsippor är helt ofarliga heller.


 

2 kommentarer:

  1. Haha! Du är rolig du. Brukar du snubbla ofta? Rena skräckinlägget. Så mycket gift det finns ute i naturen helt fritt. Vitsippor visste jag inget om, men man har alltid hört talas om liljekonvaljer.
    SV: Jag sparade ner bilden från en sida med gratismaterial(finns många sidor där man får plocka hur mkt som helst till sin blogg), sen skrev jag bloggnamnet på bilden. Därefter gick jag in i layout och infogade bilden i headerrutan. Hoppas du förstår min virriga förklaring. Trevlig helg.

    SvaraRadera
  2. Aha... det är så man gör :)
    Vilka fina malvor! Bilden på fläckmalvan är såå fin!
    Ja det finns mycket giftigt både i naturen och i våra trädgårdar - vackert och giftigt!
    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera