onsdag 18 september 2013

Fotblad bland annat



Ville bara visa utvecklingen av Fotblad sedan i våras.



I maj sticker bladen upp som fläckiga spjut ur jorden.

Namnet Fotblad på grund av dess form på bladen? Vem har sådan fötter?

Blomman är nästan litet äppelblomslik. Ofta gömmer den sig under ett blad, så den kan vara svår att upptäcka.

Och nu hänger frukten under bladen. De är fulla med svartröda kärnor och smakar litet sötaktigt. Hela växten är giftig utom att man tydligen kan äta de helt mogna frukterna. Det får faktiskt vara för min del.  

Fotblad trivs i skuggigt, litet fuktigt. Under mina rododenron växer mina. De är inte speciellt duktiga på att sprida sig.



Ville också berätta om mina Kapokträd. Jag har fyra stycken i litet olika höjder. Den högsta är i min längd. Någon blomma har det tyvärr inte blivit på någon av dem.


 Stammen är väldigt taggig. Användningsområdet för Kapok-träd, var förr, att man hade luddet som blir efter blomningen, till stoppning av kuddar med mera. Nu har man nog trädet mer som prydnadsträd, för blommorna lär vara vackra. Mina frön tog jag på Madeira och då var blomningen över.


Då var träden fulla av bomullsbollar. Luddet ramlade ner på marken. Jag tog hem litet ludd. Men det tog väldigt lång tid för mig att koppla ihop luddet med de växter jag fick fram. Bladen ser ju misstänkt lika ut det man inte får odla.

3 kommentarer:

  1. Jag tyckte jag kände igen ordet kapok. När du berättade att luddet användes till stoppning ramlade poletten ner. När jag gick min utbildning så fick vi sy leksaker också och de stoppade vi med kapock. Finns det egentligen kvar att köpa idag?

    SvaraRadera
  2. va häftigt... ja du man kan "sno mycket med sej från södern" o hoppas att det växer till sej här också..Ja vi är uppe rätt så tidigt då vi ska ut till kor o kalvar.. ha en bra dag! Här blåser det..o inget regn har vi ännu..

    SvaraRadera
  3. ja... fotbladet det känner jag ju numera igen - konstigt namn egentligen... :)
    Häftigt med dina kapokträd... ska någon få dem till att blomma, så är det du!
    Ha det gott!

    SvaraRadera