söndag 17 januari 2016

Cerise



Cerise är en färg jag gillar, fast den inte passar in överallt.




Överst till vänster, Amarant.   I Thailand trär de upp blommorna till halsband. Frön har jag tagit där, då de växer överallt utefter vägarna. Men de finns ju även här som frön.

Under är en Sidenblomma (Calandrina grandiflora)

Och därunder en krukväxt som heter Hjärtreva, Tyvärr tog den slut hos mig.

Överst till höger Anemon. En lökväxt.

Och därunder Purpurklätt. En tacksam växt med fina grå blad. Sprider sig lätt, men inte jobbigt lätt. 

Mer i cerise kan du hitta hos Maribel.http://maribelsgarden.blogspot.se/2016/01/tradgardsfarger-cerise.html?showComment=1453018762648#c5081131874021678238

12 kommentarer:

  1. En vacker cerise bukett. Jag håller med dig om att det är en svår färg. Den går inte att placera ihop med vilken färg som helst, men den märks då alltid. Hälsning från ett kallt Skåne.

    SvaraRadera
  2. Jag gillar även Cerisa blommor de syns där de växer.Din Anemon var otroligt vacker med den mörka knoppen i mitten Purpurklätt har jag fått av en granne hoppas nu att den kommer att blomma till sommaren för den är otroligt fin.Ha det bra/Margareta

    SvaraRadera
  3. Så vackra de är. Cerise är en svår färg att matcha ihop med andra. Anemonen är riktigt fin med sin mörka mitt.
    Ha en fin söndag!
    Marika

    SvaraRadera
  4. Cerise ja, en svår färg…men vacker! Den vill liksom vara själv på något vis :) och väldigt svår att fota och få rätt färg hi hi, där har du lyckats!
    Ha en fin dag nu…
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  5. Jag tycker om den färgen! Väldigt fint till grönt ute i rabatterna på sommaren!
    Fina bilder!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Den här färgen älskar jag ! Den och blå färgen är mina favoriter, typ blå iris m m.
    Ha en fortsatt fin söndag !
    Kram

    SvaraRadera
  7. Fint kollage! Nu längtar kroppen efter färg.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  8. Min minidator är cerise. Gillar den, även om jag tyckte om den förra bättre - den såg ut som vaniljglass inuti och jordgubbsglass utanpå. Synd att den blev så glapp att batteriet slutade ladda. Anemonen är underbar!

    Kram
    Linda

    SvaraRadera
  9. Älskar Cerise, det är verkligen "min färg" och visst passar den överallt! *fniss* I alla fall hos mig som har mest svart, grått och vitt som grundfärger. Praktiskt för då kan man lätt ändra med gardiner, mattor och kuddar.
    Jag hoppas man kan lägga in ett dränage, men tidigare var både hålan och hålen så stora att det inte funka. Men nu så kanske.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  10. I like that color - nice. Good to visit again today. JC

    SvaraRadera
  11. Så fint collage du gjort på dina växter, borde ta mig i kragen och lära mig mer om det det är inte mycket man hinner som pensionär hihi. Ljusen är köpta på Hemtex.De funkar bra Och byxorna på Flach
    Ha det gott i veckan
    Kram Meta

    SvaraRadera
  12. Vacker Anemon! Purpurklätt växer här också:)
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera