söndag 18 maj 2014

En riktigt trädgårdshelg



I fredags var det rejält trädgårdsarbete med att gräva om en slänt som rasat och inte fungerat bra. 
Efteråt planterades lavendel i nederkant för att i viss mån stoppa ras. Lavendel vill inte stå blött, så det kanske inte är optimalt. Men vill de växa där blir det vackert.
Sedan omplantering av jordgubbar, blåbärsbuskar och rabarber i slänten. Och plats för en odlingslåda ska det också bli.



Skönt trött på kvällen, men med en stor reva i mina fina trädgårdsbyxor, som är de första kläder jag köpt enbart för trädgårdsarbete. Synd på de fina byxorna, låret läker nog av sig själv.

Igår lördag bar det iväg på trädgårdsresa till Margretetorp i Skåne på gränsen mot Halland.


På platsen har det funnits gästgiveriverksamhet sedan 1300-talet och eventuellt ännu längre. Då folk kom ridande kunde de få inkvartering för sig och hästarna.
Gästgiveriet har i många år varit i släkten Ekbergs ägo, men senare även andra ägare. Och nu ägs det av Kinnarps.

Intill gästgiveriet finns även ett Vinslott, som är i familjen Cezars ägo. Margretetorp använder huset för förvaring av viner, men ägarna ska sedemera ha vinprovningar m.m. De har en vingård i Ungern.

Trädgårdsmässan anordnades för andra året. Drygt hundra utställare hade sina stånd utomhus i vacker miljö. Vädret var högsommarvarmt, så det hade de verkligen fått till.

Det fanns en del installationer, men inte en massa "skröfs" som inte tillhör trädgård.
 Flera kända föreläsare hade de också lockat till sig, som Bo Rappne, Gunnel Carlsson, Hannu Sarenström, Åke Truedsson, Gustav o Marie Mandelmann samt Rune Kalf-Hanson och Helena Thimansson (de två sista var nya för mig - Rune K-H är tydligen matprofil och Helena T talade sig varm för lavendel)
Blommor i mängder förstås. Till humana priser. Mellan 20-60:-

Själv fick jag med mig en stor rosa blomsterlönn, 40:-

Och Svartvinbärssalvia 30:-. Den doftar gott!

Dessutom en stor säck ramslök 20:-, ett gäng annorlunda pelargoner 4 för 100:-, diverse annorlunda kryddor och litet olika blommor. Tur vi hade en buss att sätta ifrån oss kassarna i.

Och idag då? Jag kom hem sent igår så då vattnades alla inköp och idag har jag börjat plantera ut och om. Inte så varmt som igår vilket är skönt för växterna iallafall.




13 kommentarer:

  1. Du fyndade en hel del ser jag. Margretetorp är verkligen ett fint ställe. Kryddor tycker jag är lite spännande. Det senaste i kryddväg som jag skaffat mig är en chokladmynta...som verkligen luktar choklad.

    SvaraRadera
  2. Det låter som en fantastisk dag!

    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Låter som en helt underbar dag! Synd på så fina byxor i en perfekt färg, skador på ben och armar är ju av mindre betydelse så här års. Man ser ut som om man hade en vildkatt istället för en hund faktiskt.
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig helg du har haft! Synd på de vackra byxorna. Själv använder jag gamla skruttbyxor från en träningsoverall, så det gör inget om de får en och annan rispa.

    SvaraRadera
  5. Så mycket fint du fick med dej..o synd på fina trädgårdsbyxor.Blev det stort sår på låret?

    SvaraRadera
  6. Wow, Lavendia, det var inte heller en dålig trädgårdshelg! Hoppas såret läker fort och att dina fina byxor går att laga! Tack, för kommentaren hos mig, det är ju roliga göromål, man måste hinna med liiite skoj i maj med! :) Aj, du är då ingen storkonsument av chili, verkar det som, men du behöver säkert bara lära dig vad du ska göra med dem! ;) Ha en fortsatt skön söndag! :) Mia

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig trädgårdshelg med besök på trädgårdsmässa! Låter som en underbar tillställning och bäst av allt är ju att få med sig lite växter hem! ;) Synd på dina fina trädgårdsbyxor i en för dig perfekt färg! Hoppas knät läker fort och att det inte ger dig besvär!
    Ha de gott!
    Annika

    SvaraRadera
  8. Oj, så synd på dina fina byxor. Men din helg verkar ha varit trevlig ändå, härligt med trädgårdsmässa och alla fina fynd/ Titti

    SvaraRadera
  9. Vilken fantastisk helg! Och vilken underbar utflykt! Tråkigt med byxorna, men jag hoppas att de har fantastisk läkförmåga - de är ju så fina!

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  10. Du undrade över skuggningen jag lägger på bilderna. Det gör jag i ett redigeringsprogram som har adressen www.pickmonkey.com. Det är ett gratisprogram som man kan göra massor av trevliga saker i. Om du laddar ner det så kan jag sen guida dig vidare.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  11. Felstavat! Det ska vara www.picmonkey.com - sorry!
    Susie

    SvaraRadera
  12. Kul med växtfynd. Den där salvian låter spännande. Låter verkligen som en härlig trädgårdshelg... ..ja fast inte byxorna då :(

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  13. Åh så många fina fynd! Synd på dina fina trädgårdsbyxor... men dem kan du nog laga :)

    SvaraRadera