fredag 2 maj 2014

Maj månad



Ny månad igen. Vart tar tiden vägen?
Det är mycket göromål i trädgården så här års. Man planterar om, flyttar växter, köper nya och håller på. Och tittar på allt som kommer upp, som man längtat efter och ibland som man nästan glömt.

Fåglarna och även andra djur har ännu mer fullt upp nu.

De bygger bo, säkert för dem lämpliga ställen, men... Koltrasten hade lagt bo på stegen. Och den behövdes. Boet flyttades en bit. Hoppas de hittar det ändå och kan fortsätta ruvningen.


Man flyttar kanske hemifrån. Fast det är litet svårt att förlora all service från föräldrarna. Kanske det är litet bättre att bygga på en våning, så man får ett eget krypin ändå.


Man tillbringar mer och mer tid ute. Och njuter av de första nässlorna och rabarbern. Maj är allt en bra månad. Vad andra hittar på kan du se hos Bland rosor och bladlöss.






21 kommentarer:

  1. Tvåvåningssnigeln är underbar. Dt verkar som om skatorna skrämt iväg våra koltrastar, för de har inte synts till på några dagar.

    SvaraRadera
  2. Ha! vilken härlig bild på snäckorna! Det ser underbart ut - som om den lille vill ha lift.
    Hoppas du får en riktigt härlig helg (med rabarberpaj?)!

    SvaraRadera
  3. Bilden på sniglarna var fin, men hos mig äter de där platta frösådder så det står härliga till. Det gillar jag inte. Vilka vackra äggskal. Hoppas de hittar. Rabarber och nässlor det kan bli en hel måltid. Fick smaka första pajen igår :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  4. Så fina Koltrastens ägg är, ser ut som små konstverk:-)

    SvaraRadera
  5. Getingen som surrade runt mig idag skulle jag gärna hjälpa att flytta hemifrån, risken är att den inte har något hem om jag upptäcker var han håller hus... Snäckor och sniglar är väl också såna där inneboende som man bara halvhjärtat håller med husrum. ;)
    Ha en fin helg, snart blir det rabarberpaj ser det ut som.

    SvaraRadera
  6. Vacker färg på äggen, roliga bilder, och fin tolkning. Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  7. Vilken charmig snigel :D

    Vi har också lerjord, men sparrisen odlar vi i nio pallkragar så vi behöver inte bry oss om den kompakta jorden.

    Trevlig kväll!
    //Linda

    SvaraRadera
  8. Utemånad. Stämmer väl.
    Rabarber skördas, bäst nu.
    /Anette

    SvaraRadera
  9. Kjempefin tolkning! Ikke minst snegle"barnet" med ekstra tilbygg :-)

    SvaraRadera
  10. Morsomt sneglebilde og sneglekommentar:)

    SvaraRadera
  11. Underbara bilder inför en underbar vårmånad! Koltrasten ursäktar säkert den lilla flytten av boet! Vackra ägg!
    Ha en fortsatt trevlig helg!
    Annika

    SvaraRadera
  12. Vilken läcker färg koltrasten har på sina ägg! Det finns mycket att upptäcka och njuta av nu. Omöjligt att hinna med att dokumentera allt. Rabarbern ser så läcker ut att jag vill bryta av en stjälk och sätta i mig den rå!

    Fortsatt trevlig helg
    /Anette

    SvaraRadera
  13. Oj, så många fina inlägg du gjort! Och så roligt att du har med Mön - tänk, dit vill jag åka. Halva livet har vi åkt till Tyskland eftersom min man är halvtysk och vi har hälsat på farmor (nu är hon inte med oss längre så nu blir det inte av att vi åker alls) i norra Tyskland och så nära vi varit, men aldrig att vi hade tid (!!!!) att gör någon trevlig avstickare inte......märkligt, så ofta man haft alldeles för bråttom.
    Men nu skriver jag upp det på min reseönskelista, så vackert!
    Vilka fina ägg! Vilken färg, ser ut som någon oerhört exklusiv färgblandning på gammalt ostindiskt porslin!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  14. om det är roligt att Steffo har dansat bort 18 kg.. vet du ska jag säga , det skiter jag i.. Han är så stöddig så det är inte klokt.Jag tycker så om att sy i jeanstyg.. men nu syr jag en duk i smala remsor.. Och Mjöd drack väl vikingarna men också vi i Österbotten. Vi härstammar ju från Vikingarna.Mjöd är väl en föregångare till öl?

    SvaraRadera
  15. Maj är en härlig månad... växtligheten ändras från dag till dag - det går såå fort! Första rabarberpajen åt vi förra veckan och årets första är alltid den allra godaste :)

    SvaraRadera
  16. Fina bilder! Maj är en underbar månad och idag, liksom igår, skiner solen här i Wales.

    SvaraRadera
  17. Ja visst är det härligt med porslinsanemoner - hoppas nu bara att de vill trivas hos mig!

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  18. Hahaha, nej det skulle inte vara populärt om jag började odla där ;) Är nyfiken på om det blir havre i år - väntar på att det gröna ska titta upp. Och så måste jag erkänna att jag är rätt stel i kroppen i dag - trädgården är ett bra gym, men man borde köra ett yogapass efteråt ;)

    SvaraRadera
  19. Vad söta fågelägg di hittat . snigeln är mysig bara den inte åt på växterna skulle jag vara glad. Åker ni till Margaretetorp? jag åker dit, den skall visst vara bra säger de som var förra året Kul med en liten utflykt så där.
    Ha en fin vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  20. Vilka roliga bilder :)

    Maj är definitivt en ute månad och i min värld alltid en "mycket" månad!
    Vilka vackra ägg de lägger , koltrastarna!
    Jag var så glad för ett blåmespar byggde bo i en av våra holkar och nu i veckan är de bara borta och det ser "stökigt" ut runt ingången till holken med lite fladdrande bomaterial...Undrar så, vad som hänt!

    Kram!

    SvaraRadera