tisdag 27 maj 2014

Smått, men ändå på gång





Inte är de stora, kanske som en ärta. Och inte blir de många, högst 20 st. Trädet går mot sin undergång. Krusbladssjuka, ett mycket talande namn. Jag plockar blad och klipper grenar, så trädet är bara en skugga av sitt forna jag.


Ännu några ärtstora frukter. På en av tomaterna.


Min Hjärtnöt (valnöt med hjärtformade nötter) har klarat vintern och grönskar nu. Jag har hönsnätet kvar, för att den ska klara sig från harar och rådjur också. Så småningom kan det bli riktigt högt och då kan jag ta av nätet.




  Inte så smått, utan tvärtom ganska stora. Nelly Moser tror jag den heter, har assiettstora blommor. Plantan har stått vid vår uteplats i flera år utan att göra något väsen av sig. Men i år plötsligt kommer flera stora blommor.


Efter flera högsommarvarma dagar är det idag bara 8 grader varmt. Litet regn skulle önskas, om det inte är för mycket.




15 kommentarer:

  1. Åh, jag vill också ha ett valnötsträd. Har till och med sett ut stället där det skulle kunna stå. Men vi får se ... det bor redan en annan växt där och jag har inte kommit på var den skulle kunna stå i stället.

    Elinor Leytham är namnet på fuchsiasorten och tyvärr ingenting som jag kan ta åt mig äran av. Finns på Rockdala :D

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  2. Kommer du att få hjärtnötter redan första året? Vi har ännu inga tomater, men vi var inte så tidiga som du. Här är också lite svalare idag, så jag håller mig inomhus och fixar och donar.

    SvaraRadera
  3. Spännande växter, och klematisen är så fin.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Jag vill också busa med ekorrar - bäst att jag planterar ett bums :D

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  5. Så fin klematisen är.. jag har en del olika men ingen Nelly...Så synd för trädet om det går mot sin undergång.Här är också svalare väder idag..nu bara +9..igår va det bara +6.o regnade hela dagen., men nu är solen fram! kram

    SvaraRadera
  6. Tänk att jag av alla....såg denna ljuvliga Nelly Moser idag i din trädgård. Jag som INTE har "blomögon"....De du kompis var väl inte dåligt...*fniss*...Men jag har ju förmånen att under många år fått uppleva och följa allt vackert i er trädgård. Det första minnet har jag dock av kor som kom promenerande in på den nysatta gräsmatten.Vi satt och drack kaffe på er altan och plötsligt ser jag ett kohuvud sticka fram vid er nya husvägg....vilka minnen....är de 15 år sedan eller mer?
    Tack för att du berikar mitt liv. Du vet att du för mig är värdefull och unik!
    Kram kram

    SvaraRadera
  7. Tråkigt med växter som är sjuka, särskilt när det är träd. Din klematis är underbar, jag har också en av den sorten som jag hoppas slår ut sin första blomma i helgen. Jag spanar också på regn, dels för att slippa stå och vattna, dels för att få en innedag för städ och bak. En.

    SvaraRadera
  8. Det är samma här så jag tror att jag sågar ner persikoträdet.
    Men egna persikor är något särskilt eller hur?
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  9. Den där Nelly Moser var en riktig snygging! Trist när växter visar på sjuka, man blir så frustrerad och vet inte vad man ska göra.
    Tack för smarrigt recept! Måste provas i helgen!
    Ha det gott!
    Annika

    SvaraRadera
  10. Jag har också en klematis med såna blommor, tror jag. I alla fall är färgen och mönstret lika. Måste leta fram etiketten och se vad det är för något som förhoppningsvis blommar lite senare i sommar hos mig.
    Krussjukan på persikan har jag också haft från första året jag fick trädet i present. Funderar faktiskt på att ta bort det för jag blir bara besviken på att det aldrig blir någon frukt av blommorna. Men samtidigt är det ju så "roligt" att ha ett persikoträd, det värmer i hjärtat att bara tänka på det och de fina vännerna jag fick det av.

    SvaraRadera
  11. Hjärtnöt låter så romantiskt! Trist med sjukdomar och sånt som inte blir som man tänkt, men så är trädgårdslivet. Det är med-och-motgångar/ Kram Titti

    SvaraRadera
  12. Hjärtnöt, så vackert det låter.....men trist med sjukdomar, hoppas det repar sig ändå.
    Svar: JAAA, de var verkligen så blå!!! Jag trodde inte det existerade i djurvärlden en så makalöst blå färg, men det gjorde det!

    SvaraRadera
  13. Härliga bilder på härliga växter! Men nu lär dom väl lugna ner sig ett tag, vårvintern har ju kommit tillbaka med iskalla vindar. Inte kul när man blivit bortskämd med sommar!!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  14. Hjärtformade valnötter - låter som en dröm! Då kan man joxa och jobba extra för att drömmen ska gå i uppfyllelse. Tråkigt med sjukdom dock....

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  15. Wow, blommar din klematis nu? Jag är inne på min tredje klematis, hoppas att denna ska överleva (de andra dog första året, vet inte om de drabbades av sjuka eller om de bara inte trivdes). Så många coola växter du har! Tråkigt med sjukdom, hoppas det kan klara sig ändå.

    //Scaniatjejen
    http://www.scaniatjejen.se

    SvaraRadera