söndag 25 maj 2014

Lådan är invigd



Då vi grävde om en rabatt blev det plötsligt plats för en odlingslåda, även om det inte var den allra bästa platsen. Invid häcken, bakom växthuset.
Jag tänkte först ha sparris och fyllde den med mest sand. Men så hade jag ingen sparris och var ändå sugen på att sätta något i lådan. Och regnet hade vattnat .
Det blev några försådda bönor, litet sockerärtor och en massa olika salladssorter.




Och några sockerbetsfrön åkte också ner. Snygga frön eller hur? Konstigt nog odlar ingen sockerbetor, inte ens den danske bonden tror jag.

Regnet kom verkligen som en skänk från ovan, bokstavligt.

Squashplantorna som bara skrynklade ihop sig i värmen, nyktrade plötsligt till. Nu har jag bäddat runt dem med gräsklipp, så de inte får värmeslag igen.



Något vackert också. Den här anemonen stod bara plötsligt i en rabatt och lyste. Minns att jag för längesedan stoppade ner några lökar. Nu när jag tittar på den får jag tänka på mamma, som tyvärr bor för långt bort för ett besök.


För ett tag sedan skrev någon om en rabarberkaka med riven mandelmassa på. Nu minns jag inte vem det var, men receptet har verkligen använts flitigt trots att det blev skrivet i all hast på en post-it- lapp. Ett recept i min stil - enkelt och ändå så bra!



11 kommentarer:

  1. Du får lära mamma att "skypa" så är avståndet inget problem. Men att höra av sig på telefon är ju också ett fullgott alternativ. Jag har ju "för nära" till min mor, bara 3 mil och får resa som en skottspole för att hjälpa henne nu när hon är gammal och sjuk. Det värsta är att det tar av min trädgårdstid... Som tur är så är trädgården tålig och tål lite försummelse. Jag hinner i alla fall njuta av det som finns där.
    Blir så inspirerad av dina grönsaksodlingar, men det får bli "ett annat år". Det har jag sagt många gånger det senaste decenniet...
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Det var mycket smått och gott du bjuder på.

    Var till landet idag och kollade läget. Jordgubbshallonen har börjat titta upp. Jag tänkte ta en tur måndag eller tisdag och gräva upp några. Om du fortfarande är intresserad är min mail nedan, så att du kan skicka din adress:

    ulla.laiho@telia.com

    Ha en bra söndagkväll!

    SvaraRadera
  3. Tack, för din kommentar hos mig! :) Det du gjorde för din Mamma var bra mycket rarare än att bara jobba, blogga och skicka mms, tycker jag! Ang. fröna ovan som är så snygga, de är 'betade' dvs behandlade med (ofta hos oss i Sverige otillåtna) medel för att gro bättre eller för att hålla sig längre/inte mögla etc... Inte alltid så kul att få, googla på betat frö för du se, brukar tolerera det på frö till perenner annars skickar jag tillbaks dem om det inte angivits på försäljningssidan! Vilkern fin anemon som äntligen tittade upp! Ha det fint! :) Mia

    SvaraRadera
  4. Trevligt att plötsligt få plats med en odlingslåda. Sånt är alltid kul. Lycka till med odlingarna!

    Ha det fint

    SvaraRadera
  5. Hej du flitiga!
    Tack för alla hälsningar hos mig.
    Härligt när man får lite extra plats. Det hade jag också behövt. Har 10 frilansgurkor som jag inte vet var jag skall ha.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  6. Vilken underbart vacker anemon. Satte blåa i mitt första trädgårdsår och de blev så fina. Därefter har jag misslyckats flera gånger med knölarna :-(
    Lustigt! men det verkar som man inte ska bry sig så mycket med dem, tydligen vill de ha det lite "torftigt".

    Solkram / Therése

    SvaraRadera
  7. Så bra med en odlingslåda... bra till mycket :) Jag använder mina till att gräva ner krukor med torkkänsliga blommor (som fuchsiorna...) när vi åker iväg med husbilen... då behöver inte sönerna åka hem hit och vattna så ofta. Nu är det bara att hoppas att vi inte får några "järnnätter"... för då är det ändå kört...
    Vilken fantastiskt vacker anemon... satt knölar av dem för många år sedan, men glömde dem på hösten och de har aldrig visat sig igen...
    Du har helt rätt - i Mariestad fanns hotellet med den fina dockan... synd att det är stängt.
    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  8. Nu blir jag nyfiken! Vad har du sockerbetorna till? Jag måste erkänna att jag pallade en sockerbeta på Österlen för några år sedan - jag som knappt har pallat äpplen som barn. Men jag fick se en hel åker och jag hade aldrig sett en riktig sockerbeta och blev alldeles till mig. Den var verkligen söt - och gigantisk!

    Sticklingarna jag fick växer så det knakar. Jätteroligt! Roligt att den du fick också lever :D

    Ha en fin dag!
    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  9. Jag undrar också över vad du ska använda sockerbetan till. Du har så många annorlunda och kul ideér.

    SvaraRadera
  10. Tänk att få till en odlingsbädd till, bara så där!
    Ja du, den där rabarberkakan lät inte fel, med mandelmassa till! Kommer du på får du gärna meddela vem som lade ut receptet!
    Ha det gott!
    Annika

    SvaraRadera
  11. Härligt med en ny odlingsplats och många roliga saker du odlar! Håller med om fröna, verkligen snygga.=) En sån anemon skulle jag gärna vilja hitta i min trädgård också!

    Sv: Jag använder en färdig mall från blogg.se så det var bara för mig att ersätta deras bilder med mina egna. Jag skulle använda Photoshop för att göra en egen header med bilderna omlott. Har gjort det tidigare och det är inte svårt. Man skapar en ny arbetsyta som är lika stor som headern. Sedan gör man i ordning bilderna var för sig och klistrar in dem på arbetsytan. När de väl är där kan man rotera dem och flytta runt dem. Ursäkta att det tagit mig sån tid att svara, har varit borta från bloggen ett tag eftersom vi haft så mycket annat att göra. Lycka till!

    //Scaniatjejen

    SvaraRadera