fredag 9 maj 2014

Sniglar






Det var en snigel och en snigel och en snigel
som hade vatt i sta´n och rullat hatt
Nu i varsitt hus det satt en snigel
och ångrade en genomfestad natt
Dystert slutna i sitt skal
led dom alla hemska kval
tills en av dem sa som så
Nej, nu får en utav oss gå
till apoteket för att hämta Magnesyl



Och så skickade de iväg den minsta snigeln
och de andra låg och väntade på den. 
Det gick dagar, det gick veckor, men ingen snigel
Det blev höst och vinter, han kom ej igen
Deras huvudvärk var svår
när det äntligen led mot vår
Och när sommaren kom till slut
titta´ ena snigeln ut
och sa "han borde varit här med Magnesyl"


"Nej men titta där", sa den andra snigeln
"jag ser två små horn som sticker opp"
Några meter därifrån låg minsta snigeln
hans var hornen som de sett från kullens topp
Men han hörde vad dom sa
och tänkte, takten min är bra
ingen jäkt och svår panik
och om ni kommer med kritik
har jag ingen lust att hämta Magnesyl





Det är väldigt mycket sniglar nu efter regnet. Som tur är har jag inte sett några mördarsniglar. De vi har i massor, har jag googlat fram att de är fläckig lungsnäcka.


Här är två som fattat tycke för varann. Mitt på blanka förmiddagen.

14 kommentarer:

  1. Hihi, kul dikt!
    Jag mycket sniglar är det. Har inte varit ute och kollat ännu men förväntar mig egentligen en invasion av diverse.. Vi har alla möjliga sorters, vinbergssnäckor som äter en del och pantersniglar de är väldans fina och äter inte lika mycket eller annat. Trevlig fredag!

    SvaraRadera
  2. Den var rolig! Men sniglar i sig är inte roliga. Regnet har precis upphört här och jag har gått runt i trädgården men inte sett några sniglar ännu.

    SvaraRadera
  3. Alltså, sådana sniglar med hus på sig, dom tycker jag om. Dom är jättesöta och sen har jag hört att dom i sin tur smaskar av äggen till mördarsniglarna, så man ska visst vara rädd om snäcksniglar (eller vad det kan heta).
    Jag har stora stora kaktusar, sådana som får vita blommor och om du vill ha, så kan jag ta skott och skicka till dig. Om du vill, alltså! Jag tror dom vita kallas Nattens drottning och dom rosa som blommar nu tror jag kallas bladkaktus, men jag har ingen aning. Dom vita blommar i alla fall bara en natt och doftar ljuvligt!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Ja, dom var verkligen inte blyga av sig - mitt på dagen och inför öppen ridå!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  5. Hahaha! Det var det roligaste snigelinlägg jag nånsin läst.

    SvaraRadera
  6. Haha...vilken härlig dikt!
    Ja... de där var minsann inte blyga...
    Kom just in från en runda i trädgården och idag såg jag vårens första vinbergssnäckor... de ökar i antal för varje år - när vi flyttade hit 1999 såg jag bara en enda på hela sommaren - nu finns nog ett tiotal... kanske fler... Två svarta skogssniglar kalasade vid komposten och en liten grå satt på baksidan av vattentunnan... men inte några mördarsniglar än... hoppas de håller sig borta...
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  7. Vi har ännu inga mördarsniglar här, men jag oroar för att jag fick med mig från en plantskola på Öland i höstas och sprider ut en massa snigelpellets i rabatten utifall att ... jag hoppas hoppas hoppas att vi klarar oss ännu ett tag.

    Ha en fin helg!
    //Linda

    SvaraRadera
  8. Underbar läsning. :-) Tack för den dikten så här på lördagmorgonen. Nu ler jag trots att regnet öser ner.
    Här har vi måååånga mördarsniglar iår. Men jag läste precis på Naturliga Ting att Annika använder sig av Nematoder. Ska se om det är något för oss.

    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  9. Ja och de där spanska skogssninglarna börjar kräla fram ur sina bon. Förstår inte varför de heter just spanska skogssniglar, har aldrig sett en endaste av dessa rackare under mina 20 år i Spanien. Inte pratar de spanska heller, har bett dem lämna tomtgränsen på spanska men de förstår inte utan stannar troget kvar. Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  10. Jo, men visst är det myskmadra... det vet jag ju... Tack!

    SvaraRadera
  11. Hej!

    Jag tycker själv att det är urtrist med textverifiering, men jag blir för tillfället överöst med så mycket spam att jag inte står ut med att sitta och plocka bort inläggen. Ska se om jag kan komma på något annat sätt :D

    Kan meddela att bullarna blev vansinnigt goda. Bakade kakor också lite senare och om en stund ska vi fika på gårdagens bakning.

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  12. Tack för rolig vers och goda skratt. En trädgårdssnäcka och två spanska här i morse. De senare gick ett olyckligt öde till mötes.
    Anette

    SvaraRadera
  13. Visst kan det vara brakved som du föreslog, man får nog vänta lite tills den slagit ut mer. Då ska jag ta min trädbok och gå ut själv i skogen och titta och jämföra.....
    Tack för tipset!
    Susie

    SvaraRadera
  14. Kul läsning.. Man brukar ju säga "långsam som en snigel"..eller i "snigeltackt".. Här har vi nog bara vanliga sniglar.har inte sett några mördarsniglar, tur är väl det. Här regna det också i helgen men nu är solen fram o det är +9,8. Jag har semester från kossorna. Gubbarna är i jordbruket o jag ha sytt lite..o virkat klart pannlappen(grytlappen). Ha en bra måndag!

    SvaraRadera