torsdag 1 maj 2014

Hoppfullt



Flera tecken i trädgården är hoppfulla just nu.

Så mycket små skott det är utefter stammen på kapok-trädet. Det bådar gott.

Och överst en rufsig kalufs. Visserligen några löss i rufset, men de var få och hela trädet har fått bo utomhus, så nu syns inga längre.

Vindruvsskotten från Madeira artar sig bra allihop. Och i alla bladfästen är det två klasar. Vad månde bliva? Det är iallafall hoppfullt.
Oliven har fått blad, ginkon har fått blad och  fikonet (det enda) har inte ramlat av. Ger ju litet hopp om att det blir ett att dela på.









Det här ser väl hoppfullt ut. De flesta tomatplantorna har börjat blomma.

De här hoppas jag ska bli vackra blommor. Jag plockade frön i Äppelparken i Sölvesborg i höstas. Men vad det blir vet jag inte. Spännande - hoppas jag.



Det finns ju andra hopp också.

Vi har varit på ko-släpp. Fullt av hoppande kor. Och ännu fler publik, som frös. Hade jag varit ko, hade jag hoppat in i ladugården igen, för det var bara 3 grader ute.
 Men visst har man hopp om fler fina dagar. Och korna får nog komma in, när publiken åkt hem.



10 kommentarer:

  1. Många hoppfulla glädjeämnen har du! Vindruvor, olivblad och blommande tomatplantor! Så härligt! Kapokträd blev jag nyfiken på och har aldrig stött på! När jag försöker att googla så verkar det verkligen exotiskt! Var har du fått tag i det och hur kommer det att utvecklas? Du får gärna berätta om du vill, jag är nyfiken!
    Kram och trevlig helg! Annika

    SvaraRadera
  2. Jag gillar din humor. Här var det hopp av allehanda slag. Ska bli så spännande att följa dina växter. Det var verkligen stor temperaturskillnad, och det är ändå inte så värst många mil mellan oss. Ha en fin helg

    SvaraRadera
  3. Så härligt det är med fröer från olika ställen. Bättre souvenirer finns inte. Varje gång man vattnar eller pysslar om plantan, så förs tankarna automatiskt tillbaka till det där stället och väcker minnen :)

    Du har rätt att man inte är i trädgården så mycket när det väl har mörknat, men jag tycker att det är så mysigt att ta små kvällsturer och jag blir glad varje gång jag tittar ut genom sovrumsfönstret och ser det vita lysa i mörkret :D


    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  4. Jag hade nog inte velat vara ko och vara ute i bara tre grader, hujena mig!
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  5. Kosläpp det gillar jag var ofta på det i Dalarna.Här har det inte blivit av än.
    Jo du jag packar så mycket jag kan då får man plats med det mesta. Hihi.Du får se kanske i sommar då.
    Ha en fin fredag. Ps. Ska du följa med Smålandsbussen till Margaretetorp på trädgårdsmässa den 17 maj???
    kolla in där.
    Kram Meta

    SvaraRadera
  6. Tack för svaret! Det är ju verkligen snabbväxande träd också om de når din höjd på ett par år! Sådana "bomullsträd" ska jag hålla utkik efter om vi åker till Madeira!
    Kram och fortsatt trevlig helg!
    Annika

    SvaraRadera
  7. För 20 år sen var jag "mjölk-ko". Jag fick mjölkstockning av att öppna kylskåpsdörren, så jag fattar inte att kossorna klarar sig utomhus i kylan. Det kanske är skillnad på folk och fä ändå? ;D

    Vilken växtkraft i växthuset. Så roligt att följa alla små mirakelskott och fruktembryon. :))
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  8. Härliga hoppfulla bilder! Kosläpp har jag inte varit på, men vi har just haft fisksläpp här och det är trevligt det också:-)

    SvaraRadera
  9. Sparrisen kommer ifrån trädgården :D Underbart med tidig säsong!

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  10. Oj så många sköna hoppfulla bilder! Många spännande växter att hålla koll på :)

    SvaraRadera