fredag 23 maj 2014

Gott och blandat


         




Idag blir det en enda röra.
Vädret också omväxlande. Igår tropisk värme, idag mer normal sommar.


Blandad lövskog, som fått komma ut i friska luften. Apelsin, Kapok, Oliv, Fikon och ett Kapokträd till. Även pelargonerna fick komma ut igår.



Och här var det körvel. Att koka marmelad var tydligen inget vanligt. Skär stjälkarna i småbitar (bladen ska inte med, då de är litet ludna). Koka, mixa till det blir lent, tillsätt socker och syltsocker och koka två minuter. Speciellt gott på getost tycker jag.
Spansk körvel växer vild, men är lätt att förväxla med annat som kan vara  giftigt. Men då har de inte körveldoften. Dansk körvel sår man som ettårig och lär vara finare. Men det är den spanska fleråriga jag har.
Bladen brukar jag finhacka och ha i brödbak. Inget ska förfaras!



I förrgår satte jag ut mina squash- och pumpaplantor. Det skulle jag nog inte gjort, för de for inte väl i värmen. Jag vattnade och vattnade  igår, men de bara skrynklade ihop sig. Funderade skarpt på att gräva upp dem igen, men lät dem vara. Och fortsätta med vatten idag.

Och så har jag blivit med pallkrage. Hastigt och lustigt för det blev plötsligt plats. Och han med verktygen fixade de fortare än en gris blinkar. Vad ska det vara i den? Sparris? Eller?

Och så avslutar jag med litet Blått och Blandat. Min ide´hade varit att få "bubblorna" som ballonger i en oregelbunden röra. Inte kunde jag det.



 

















Ja, kan man inte bättre, så får det bli så här. En enda röra som sagt.
Det kan ju inte blommorna hjälpa. De är vackra och det är de som blommar just nu.





6 kommentarer:

  1. Vilken massa växter du har! Jag ska testa med spansk körvel, för då kan jag väl köpa en färdig planta. Jag tycker du bubblar riktigt bra. Vi har tropisk hetta här idag med, men Luxemburg har mer humant väder så det ser jag fram emot.

    SvaraRadera
  2. Jag har både spansk och dansk körvel så nu ska det minsann göras marmelad! Den danska används mest i soppa och jag odlar den för att det är enklare än att ch komma ihåg att beställa den i affären. I vår ICA-butik finns den nämligen inte med i ordinarie sortimentet. Om den är finare vet jag inte, möjligen finbladigare.

    Fina växtbubblor till och med gräslöken har du fått med. Det tycker jag är en underskattad prydnadsväxt.

    Tack för receptet och ett gott skratt (hade inte hört den om grisen tidigare)
    Nu ska jag ut i fina vädret fortare än en gris blinkar!

    /Anette

    SvaraRadera
  3. Haha... fortare än en gris blinka... den ska jag komma ihåg!
    Tack för receptet på körvelmarmeladen... först måste jag skaffa körvel, mensen ska den provas :)
    Härliga bilder på vad du i trädgården!
    Önskar dig en fin helg!

    SvaraRadera
  4. Måste genast skaffa mig körvel och koka marmelad! Lät smaskens! Och de blå bubblorna...me like:-)

    SvaraRadera
  5. Så spännande med marmeladen! Jag är lite smått irriterad för jag har inte fått tag på något körvelfrö iår...allt var slut överallt... och jag som verkligen gillar den kryddan.
    Fin blomning du har!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  6. En härlig och vacker röra. ;)
    Gott när det går att ställa ut växterna i det fria.

    SvaraRadera