onsdag 21 maj 2014

Trädgårdens dofter



Det kan man beskriva på olika sätt.
För min del är det kryddväxterna, som jag gillar så mycket.

Nummer ett i särklass, är Citronverbena. Den doften är helt sagolik. Tyvärr är den inte så lätt att få så där jättefrodig (jag har inte lyckats i allafall). Men i år har två plantor övervintrat i kallväxthuset. Numera är den lätt att få tag i.
Jag använder den i såser, bakning och te.

Citronmeliss doftar ju också citron men inte alls lika mycket. 



Nummer två bland favoriterna är Anisisop (det finns många namn). Förutom att jag tycker den är vacker, doftar den så mycket lakrits, så jag är där och stryker mot den hela tiden. Den är dessutom lättskött, fröar snällt av sig men är ändå lätt att rensa bort.
Den har jag mest till te, men även i efterrätt o ch vid bakning.




Körvel doftar också av lakrits, men inte lika mycket. Den använder jag dock mycket av i brödbak och till exempel paj (+äpple, rabarber osv). Och så gör jag körvelmarmelad att ha t ex på getost.
Körvel ser ut på ett sätt som många växter gör i naturen, därför är det viktigt att man verkligen vet att det är körvel. En del av de liknande kan vara mycket giftiga.

Den tredje favoriten är basilika. Den använder jag i matlagning och så är jag där och klappar på den.

Det finns förstås många många fler goa kryddörter. Mynta i allla möjliga former finns det. Doftar gott att stryka på. God till te och i drink. För tillfället har jag med "smak" av choklad, jordgubb, äpple samt den godaste av dem, en från Kroatien.

Idag är det strålande solsken och det mår kryddväxterna också gott av. Fler doftande inlägg hittar du hos Linda med Växthusliv.





9 kommentarer:

  1. Vilket härligt inlägg! Doften av kryddor kan ju göra vem som helst berusad :) När det gäller citrondoft så är ju även bladen på doftpelargoner starka kandidater. Jag har två sorters mynta, marockansk och grönmynta. Dom får inte växa vilt utan får hålla sig i stora krukor annars skulle snart hela trädgården dofta mynta ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är flitig med att använda dina kryddväxter. Hur gör du körvelmarmelad, och vad är det för slags körvel du använder?

      Radera
  2. Citronverbena har jag hört namnet på, men jag vet inte hur den doftar. Måste nog sniffa på en sådan och se om jag ska ha den i mitt kryddland. Tack för tipset :D

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  3. Ärligt talat har jag väldigt få kryddväxter i trädgården. Gräslök och persilja förstås, fast ingen av dom doftar speciellt mycket. Tills man råkar klippa av lite gräslök med gräsklipparen - vilket jag alltså brukar göra, för den har spritt sig som ett ogräs! Hade citronverbena ett år som sommarblomma, men krukan stod på fel ställe så man kände aldrig någon doft från den.
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  4. Dofter hör till sinnesupplevelserna i trädgården. Nu är ju en underbar tid med syrener och äppelträd. Det är så härligt! Kryddor, som oregano och citronmeliss har jag som rabattväxter - inte är jag huslig tillräckligt för att använda dem till något nyttigt. Men jag borde lära mig.

    SvaraRadera
  5. Visst är det härligt med kryddor. Spännande med den där körvelmarmeladen det får vi nog höras av om.
    Önskar dig e fin torsdag
    kram Meta

    SvaraRadera
  6. Härligt med alla dofter som sprider sig i trädgården just nu... hos mig är det för tillfället silverbusken och myskmadran som verkligen doftar starkt så man nästan blir yr... och så syrenerna... och liljekonvaljerna som just börjat blomma på allvar.
    Jag har några doftpelargoner också... är väldigt förtjust i dem. Nyast är två olika lavendeldoftande...
    Spännande med körvelmarmelad... nu måste jag förstås skaffa mig några plantor och så hoppas jag du ger oss receptet framöver :)

    SvaraRadera
  7. Körvel marmelad lät spännande!! Har du lust att dela med dig av receptet?
    Citronverbena lät också spännande.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  8. Silverbusken är en riktigt trevlig buske... men... sprider sig gärna med rotskott... men luktar gott som sagt... Konstigt att du inte känner myskmadrans fina doft... kanske upplever vi dofter olika eller också har du inte tillräckligt många :) här finns de så att säga i överflöd...

    SvaraRadera