onsdag 28 maj 2014

Öppet hus



Kommunen har öppet hus i sina växthus. Roligt att se så mycket blommor och det var långt ifrån bara tagetes och petunia.


Färdiga urnor att köras ut på sta´n stod klara. Just dessa fanns på sta´n ett annat år. De urnorna skulle inte misspryda hos mig - ja, kanske litet stora.


I mitt växthus är det ordentligt stängt. Det har blivit så KALLT och blåsigt.

I trädgårdslandet ligger fiberduken på. Den sortens väv vi köpte i Italien var nog inte alls bra för trädgårdsland, så det fick bli en ny fiberduk, trots att jag blivit så arg på fiberdukar som bara blir tras och smul så fort man tittar på dem.

Nu gick jag efter tester och då skulle Willab Gardens vara bäst. Den ser dock inte så tålig ut, men än har den tålt en del blåst. Bilden visar förra årets fiberduk redan i juni.


I ett trädgårdsprogram såg jag hur man gjorde egna såband. Jag tycker det är tråkigt att gallra morötter. Så i år blev det hemgjorda såband. Av smala remsor tidningspapper i radens längd. Fröna klistrades på med jämna avstånd. Och sedan planterades hela bandet. Mjöl+vatten=klister. Litet meckigt var det. 
Och faktiskt kommer morötterna upp med lagom avstånd. Dillen kommer knappt upp alls, men så brukar det vara. Såband eller icke såband.


Sist en bild på Hjärtnöt (från Google), ett slags valnöt. Så gulliga nötter hoppas jag få mitt träd.




11 kommentarer:

  1. Ser ut att bli fint i kommunen! Vilken är det? Här i Wales är det också kallt, ca 14 grader, dock inte blåsigt, men duggregn.

    SvaraRadera
  2. Smart med såband! Jag såg nog också det programmet, men det kom jag ju inte ihåg när jag sådde så jag får nog gallra både morötter och dill.
    De där krukorna skulle göra sig väldigt bra hemma hos mig också! Så snyggt!

    SvaraRadera
  3. Spännande med visning bland kommunblommorna. Det skulle jag genast gå på om det blev nån här,
    men att pilla med att göra såband tycker jag tar för lång tid. Jag sår glest och behöver inte gallra förrän de första är lagom att äta som primörer.
    Nötterna är ju helt underbara, antingen det blir ett träd eller man bara har dem som prydnad. Har aldrig sett såna förut. Vilken skatt!
    Ha det fint
    Anette

    SvaraRadera
  4. Men så nutte-söta hjärte-nötter. :))
    Kul att kommunen visar upp sina växthus. Det gör mycket för trivsel att de pyntar staden, så även om det kostar pengar så är jag säker på att det lönar sig i mindre klotter och förstörelse i längden.

    SvaraRadera
  5. Trevligt initiativ av kommunen att visa upp sina växter. Jag såg med det programmet om såband....väldigt fiffigt...och det funkar tydligen också. Det ska bli kul att se dina hjärtenötter sen.

    SvaraRadera
  6. Trasiga fiberdukar kan man verkligen bli less på. Blir säkert fina morötter sen. Kram

    SvaraRadera
  7. Tänk att det kunde vara så fint i ett kommunalt växthus! Vilka gulliga nötter med hög jag-vill-ha-faktor.-)

    SvaraRadera
  8. Vad vackra blommor de hade i växthuset. Alla kommuner är så duktiga att sätta ut vackra blomurnor.
    Verkligen smart med egna såband, då får man ju morötterna på precis rätt avstånd. Det ska jag absolut testa, när jag väl får mina odlingsbäddar på plats.
    Önskar dig en riktigt fin helg!
    Kram Annica

    SvaraRadera
  9. Jag tycker inte heller om odlingsväv, jag är ovän med dom alla och i år har det gått så långt att jag laborerar med tanken att strunta i att odla sånt som behöver väv. Vi får se. Det är inget kul med väv. Vi är helt överens.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  10. Vi var dit förra året och så duktiga de är att plantera stort och vackert blir det när sommaren kommer och det växt till sig. Nöten var ju bara så kul, går den att äta?? den skulle jag kunna ha bara för att få lägga fram. Kivin får nog stå kvar ska kolla lite om jag har fel kameliontbuske har en honplanta ska kanske vara en hane???. Jag fick en självfertil, som står i växthuset, när jag slutade på skolan, den hoppas jag får frukter i alla fall. När är ni borta på sem?? tänker på den där lilla träffen du vet....
    Önskar dig en fin söndag
    Kam Meta

    SvaraRadera
  11. Kul med öppet hus! Urnorna med innehåll var snygga. Tänk, jag har aldrig haft problem med fiberväv, men vi kanske inte har lika blåsigt eller så har jag bara haft tur. Har också läst mycket om problem med fiberväv. Håller tummarna att din nya klarar sig.

    Kul att morötterna kommer upp. Dillen brukar vara lite nyckfull men i år har den kommit fint hos mig.

    SvaraRadera