söndag 13 oktober 2013

En stugas historia


Jag hittade en bunt tidningar i garaget och det väckte minnen. Tidningarna är från sommaren 1942. Så långt tillbaka minns jag inte.

Men för åtta år sedan köpte vi en sommarstuga utan att vi egentligen inte hade tänkt det. Stugan var enkel och utan vatten och avlopp. Men inte i dåligt skick annars. Dock var det svårt att få till en tillbyggnad som skulle bli efter våra önskemål.


Så allt revs. På vinden låg tidningarna, från det år huset byggdes. Fullt med getingbon fanns det också.


Så hela huset revs, men allt som gick att använda togs tillvara.
Alla fönster till exempel. Det här satte vi på diagonalen för att skoja till det litet.  En väldigt liten söt järnspis fanns, som vi sparat, men ej funnit var vi skulle kunna ha den. Den är bara 28 x 45 cm, men man måste ju ha skorsten också.  Ett tag hade vi en lekstuga och där passade den som "gjuten".
 
Av den gamla murstocken har det blivit en kryddlåda.

Brygga fanns, men inte så stadig precis.



Min man har alltid velat bygga ett hus och vi är väldigt nöjda med det hus vi har nu. Och efter några år byggde han även ett lusthus. Med fönster från ett stall och kristallkrona från Ullared. Där sitter vi främst på våra kräftfester.






3 kommentarer:

  1. Så kul att du har foton från när ni började göra vid stugan. Den är så fin och det där lilla lusthuset skulle jag gärna vilja ha i min trädgård.

    SvaraRadera
  2. så fint,,, blev bra med den nya stugan!Och lusthus,,det skulle jag vilja ha..men men tiden räcker inte till...att köpa ett kostar skjortan. Vad jag skall ha stämpeln till,,, jo till att göra gjort med..tex en stjärna på julkortena.ha en bra dag! Jag skall fortsätta att städa.nattugglan christine

    SvaraRadera
  3. Kul att få se hur det var och hur det blev :) Såå fint och det lilla lusthuset är helt underbart! Gamla tidningar är verkligen något jag gillar... kan bli sittandes i timmar om jag hittar någon :)
    Tycker du ska prova på att göra ett Trädgårdstema med färger - riktigt trevligt!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera